Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Królikowie

Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Królikowie

62-580 Grodziec

Królików 82

tel. 63 248 50 84

e-mail: spk82@konin.lm.pl

Kalendarium

Czwartek, 2024-05-09

Imieniny: Grzegorza, Karoliny

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 934003
  • Do końca roku: 236 dni
  • Do wakacji: 43 dni

Kartka z kalendarza

Innowacja pedagogiczna „Kamishibai- papierowy teatr”

Innowacja „Kamishibai- papierowy teatr” adresowana była dla uczniów klas I-III. Realizowana była od 5 października 2020 r. do 31 maja 2021 r. przez Elżbietę Gibowską, Magdalenę Koszelę, Elżbietę Filipiak. Głównym celem programu było zapoznanie dzieci z Kamishibai oraz stworzenie przez nich własnego opowiadania i zaprezentowanie go innym dzieciom i rodzicom. Program powstał, aby umożliwić dzieciom bliższy kontakt z literaturą dziecięcą przedstawioną w mało znanej formie - „papierowego teatrzyku”.  Zakupiono z własnych środków skrzynkę do teatrzyku i jedną bajkę.  Pracę z dziećmi rozpoczęto od prostych form literackich a skończono twórczością własną dzieci. To była wspólna praca nad analizą tekstu literackiego, słowem oraz tworzeniem opowiadań  w postaci rysunków. Zajęcia prowadzone były w formie pracy zespołowej. Realizacja niektórych zadań przyjęła formę pracy indywidualnej. Program pozwolił dzieciom zaprezentować swoje talenty oraz cieszyć się własną grą. Ponadto uczniowie:

  • wzbogacili swoje słownictwo,
  • rozwijali wyobraźnię, kreatywność,
  • doskonalili sprawność słuchania, mówienia, czytania i pisania,
  • nauczyli się odpowiedzialności za wspólną pracę,
  • wdrożono nieśmiałe dzieci do działania,
  • przeżywali pozytywne emocje.

Program realizowany był na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej i zajęciach rozwijających kreatywność. Na pierwszych zajęciach uczniowie uczestniczyli w grach  i zabawach integracyjnych. Następnie zostali zapoznani z historią Kamishibai oraz bajką „Brzydkie kaczątko”. Potem przedstawiali wybraną literaturę w formie teatrzyku kamishibai  -  znane bajki np. „Kopciuszek”, Czerwony Kapturek”, „Trzy świnki”.

Na zajęciach nie zabrakło zabaw słowem i tekstem, zabaw plastycznych z kropką, kreską, plamą itp. W dalszej kolejności uczniowie tworzyli krótkie historyjki w oparciu  o wylosowane obrazki, przygotowane przez nauczyciela. Na koniec samodzielnie tworzyli własne opowieści na dowolne tematy – malowali farbami obrazki i pisali teksty, improwizowali przedstawienia. Wszystkie grupy po przygotowaniu swoich „papierowych teatrzyków” zaprezentowały się na forum klasy. Ze względu na pandemię koronawirusa  i panujący w szkole reżim sanitarny oraz częściową w tym roku szkolnym naukę zdalną nie miały możliwości pokazania swoich wytworów szerszej publiczności – przedszkolakom czy rodzicom. Teatrzyk kamishibai wykorzystywano również do zabaw samodzielnie wykonanymi kukiełkami, pacynkami. Uczniowie odgrywali różne role.

Dostarczyli swoim kolegom i koleżankom wzruszeń, radości i innych pozytywnych emocji pokonywali bariery związane z występami.

 

Opr. Magdalena Koszela