Innowacja „Kamishibai- papierowy teatr” adresowana była dla uczniów klas I-III. Realizowana była od 5 października 2020 r. do 31 maja 2021 r. przez Elżbietę Gibowską, Magdalenę Koszelę, Elżbietę Filipiak. Głównym celem programu było zapoznanie dzieci z Kamishibai oraz stworzenie przez nich własnego opowiadania i zaprezentowanie go innym dzieciom i rodzicom. Program powstał, aby umożliwić dzieciom bliższy kontakt z literaturą dziecięcą przedstawioną w mało znanej formie - „papierowego teatrzyku”. Zakupiono z własnych środków skrzynkę do teatrzyku i jedną bajkę. Pracę z dziećmi rozpoczęto od prostych form literackich a skończono twórczością własną dzieci. To była wspólna praca nad analizą tekstu literackiego, słowem oraz tworzeniem opowiadań w postaci rysunków. Zajęcia prowadzone były w formie pracy zespołowej. Realizacja niektórych zadań przyjęła formę pracy indywidualnej. Program pozwolił dzieciom zaprezentować swoje talenty oraz cieszyć się własną grą. Ponadto uczniowie:
- wzbogacili swoje słownictwo,
- rozwijali wyobraźnię, kreatywność,
- doskonalili sprawność słuchania, mówienia, czytania i pisania,
- nauczyli się odpowiedzialności za wspólną pracę,
- wdrożono nieśmiałe dzieci do działania,
- przeżywali pozytywne emocje.
Program realizowany był na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej i zajęciach rozwijających kreatywność. Na pierwszych zajęciach uczniowie uczestniczyli w grach i zabawach integracyjnych. Następnie zostali zapoznani z historią Kamishibai oraz bajką „Brzydkie kaczątko”. Potem przedstawiali wybraną literaturę w formie teatrzyku kamishibai - znane bajki np. „Kopciuszek”, Czerwony Kapturek”, „Trzy świnki”.
Na zajęciach nie zabrakło zabaw słowem i tekstem, zabaw plastycznych z kropką, kreską, plamą itp. W dalszej kolejności uczniowie tworzyli krótkie historyjki w oparciu o wylosowane obrazki, przygotowane przez nauczyciela. Na koniec samodzielnie tworzyli własne opowieści na dowolne tematy – malowali farbami obrazki i pisali teksty, improwizowali przedstawienia. Wszystkie grupy po przygotowaniu swoich „papierowych teatrzyków” zaprezentowały się na forum klasy. Ze względu na pandemię koronawirusa i panujący w szkole reżim sanitarny oraz częściową w tym roku szkolnym naukę zdalną nie miały możliwości pokazania swoich wytworów szerszej publiczności – przedszkolakom czy rodzicom. Teatrzyk kamishibai wykorzystywano również do zabaw samodzielnie wykonanymi kukiełkami, pacynkami. Uczniowie odgrywali różne role.
Dostarczyli swoim kolegom i koleżankom wzruszeń, radości i innych pozytywnych emocji pokonywali bariery związane z występami.
Opr. Magdalena Koszela